Designa en modevisning

Att ta fram en modekollektion är ett gediget arbete. Först krävs mycket förarbete med marknadsundersökning och att hitta inspiration, sedan ska klädstilarna designas och prover sys upp. Det är viktigt att hitta rätt modeller och göra utprovningar, men själva slutpresentationen av kollektionen behöver också vara väl genomtänkt för att kunna bli en succé.

Hos nordeye.com/ hittar du extraljusramper som kan användas för att designa en originell modevisning med dramatiskt ljus. Kombinera LED-ramper från nordeye.com/ med naturinspirerad inredning eller en mer avskalad stil. Allt är möjligt när du har rätt ljussättning.

Lång catwalk

När Louis Vuitton presenterade sin Cruise-kollektion för 2022 bjöds på en militaristisk och futuristisk känsla. Färgrika detaljer fick stå i fokus och en utopi skapades för betraktaren som inte bara fick se den vackra kollektionen, utan också en väl genomtänkt omgivning. Visningen presenterades på Ax majeur, som är en över tre kilometer lång och rak väg. Catwalken, som imponerade besökarna med sin längd, påbörjades i byn Cergy, där visningens modeller först gick förbi stora monument och sedan nådde fram till en ö vars utsikt visade staden Paris.

Haute couture i Stockholm

Mode kan visas i en lång rad olika miljöer, som i gamla fabrikslokaler, hypermoderna byggnader och gamla historiska lokaler. Kungliga Operan ligger i Stockholm och här har exklusiv så kallad ”haute couture” visats, det vill säga fint skräddarsytt mode som är populärt bland franska modehus. Det kända modevaruhuset NK gav vid detta tillfälle i uppdrag till åtta uppskattade svenska designers att skapa varsitt högklassigt coutureplagg. Visningens höjdpunkt var en pampig brudklänning.

Utrymme för team

En modevisning behöver inte bara ha en snygg och väldesignad runway utan också utrymme för hår- och makeupteam bakom kulisserna. Varje team har här en chefsstylist med ansvar för sitt team kring att genomföra den bestämda looken. Chefsstylisten börjar med att sminka en modell och under tiden antecknar och observerar de andra makeupartisterna och imiterar resultatet. För att kunna uppnå modedesignerns vision är det viktigt att alla produkter och inventarier får plats.

Modevisning för miljön

Kreativiteten i branschen kan användas på många olika sätt. Greenpeace valde att hålla en modevisning i ett förorenat flodområde i Indonesien. Miljöorganisationens mål var att få modeföretagen att ta sitt miljöansvar. Modellerna visade upp designklänningar som tillverkats lokalt, och var även klädda i gasmask och gummistövlar. Bakom protesten stod Ahmad Ashov Birry, som förmedlade att Greenpeace vill få modeindustrin att upphöra med sin miljöförstöring medelst giftiga kemikalier.

Flodområdet runt Rancaekek är en av de mest förorenade platserna i världen, i första hand på grund av mode- och textilindustrin. I området finns flera globala företag, då det är hjärtat i textilindustrin i Indonesien. När miljöorganisationerna mätte giftnivån i vattnet i området fann de många farliga ämnen, som magnesium och aluminium. Dessa gifter gick också att hitta i floder som gav dricksvatten till Jakarta.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras.